Review Diapers Zahra

Assalamualaikum.

Dah lama entri ni terperap, hihi. Dulu-dulu sibuk tanya kawan-kawan diaper apa yang depa pakaikan untuk anak masing-masing. Masing-masing ada pendapat sendiri tapi semuanya nasihat yang sama dekat aku. Cuba dulu, test dulu. Kulit anak kita tak sama kan. Ada yang tahan lasak. Ada kulit baby yang super sensetif. Buat masa ni aku pernah guna dua brand diapers ni ja. Boleh kira paling famous lah di kalangan kawan-kawan aku.

1.Drypers
Drypers ni takda lah tahan pipis macam Mamypoko tu. Kalau siang hari tu dalam tiga empat kali tukar jugak lah Drypers ni. Kalau dengan Drypers boleh habiskan dalam 5, 6 keping lah sehari. Kira banyak lah tu, hihi. Nasib baik Drypers ni tak semahal Mamypoko & poket Babah Bonda tahan lagi nak beli diapers brand ni untuk Zahra. Sebab kena tukar banyak kali? Zahra ni jenis kulit yang sangat sensetif. Jadi bila dah basah, dah kencing 2, 3 kali, dia dah jadi gatal-gatal. Merengek mintak tukar. Sebab tu lah. Tapi boleh tahan jugak Drypers ni. So, aku boleh bagi Drypers 4/5 bintang.

2.Mamypoko
Di sini aku nak cerita review Mamypoko ni pulak untuk Zahra yang aku baru guna tak sampai sebulan lagi. Tak dinafikan, Mamypoko ni sememangnya brand yang tahan lasak. " Tahan pipis" bak kata depan pack tu, hihi. Mamypoko ni yang diapers taw? Bukan yang pull up pants punya. 

Zahra kalau pakai Mamypoko ni, mesti tido nyenyak punya, takda merengek-rengek dah. Ni kalau kes kencing malam ja lah. Kalau berak tu memang nak kena tukar jugak lah. Kalau tak tunggu lah tangisan bagai kena dera!. Kalau dia takat kencing malam ja, pakai diapers ni sampai lapan jam pun Zahra tahan taw. Bila check pagi-pagi lepas subuh, memang kering!. Lain pulak rasanya sebab diapers dah berat. Aku taw mesti banyak kencing dia meresap dalam diapers tu. Tapi bila check dengan tangan, memang kering!. Tak macam diapers yang lain. Memang terbukti tahan pipis, hihi.

Bagi aku ia sangat best. Diapers ni permukaan dia lembut sangat. Macam kapas. Daya serapan pun sangat bagus & permukaan punggung baby akan kering sepanjang masa. Sepanjang aku jadi Bobda ni baru 1 kali aku beli, hihi. Aku sebenarnya suka sangat dengan diapers ni tapi tak boleh lah beli selalu, parak! Haha.

Selain tu, kulit Zahra pun tak merah, sensitif bila pakai diapers ni. Ikutkan Zahra ni jenis yang kulit sensetif jugak. Kalau nak tanya aku berapa bintang nak bagi Mamypoko ni, aku boleh bagi berbintang-bintang gitu, haha.

Tapi kalau mak-mak dekat luar sana nak tanya diapers dekat atas ni boleh bocor ke tak, terus terang aku cakap, tak taw, huhu. Kesimpulannya, diapers ni kena trial & error, hihi. So untuk bakal ibu dekat luar sana, untuk newborn ni beli diapers sikit ja. Sebab nak cuba kan.

Diapers ni sebenarnya kena ikut kulit baby & keselesaan dia. Ada baby yang boleh pakai ja jenis apa pun. Ada baby pulak punggung jenis high maintenance. Nak yang mahal ja, haha. Anak hangpa suka pakai yang mana?



No comments